
Ghid complet: Functionarea sistemului de garantie-returnare in spatiul tau comercial
Lansarea Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) se aproprie, iar tu inca nu ai o vedere de ansamblu asupra desfasurarii procesului si ce trebuie sa schimbi in activitatile tale pentru a te adapta. In aceeasi situatie ca tine sunt multi operatori economici, de aceea ne dorim sa descriem cum va functiona procesul pas cu pas, pe baza informatiilor disponibile in momentul de fata.
1. Asigura-te ca te-ai pregatit din timp
2. Cumpararea produselor cu garantie
Atunci cand vei cumpara produse in ambalaje cu garantie de la producatori, importatori , distribuitori sau alti comercianti va trebui sa te asiguri ca acestea fac parte din SGR. Verificarea se va putea face pe baza registrului produselor SGR afisat pe pagina administratorului SGR, RetuRO Sistem de Garantie Returnare SA. La cumpararea produselor pe langa pretul produselor va trebui sa achiti si garantia ambalajelor, care trebuie sa se regaseasca pe factura . Spre deosebire de pretul produselor, TVA nu se aplica la valoarea garantiei.
- 100 buc * 4 RON/buc = 400 RON – valoarea produselor
- 400 RON * 19% TVA = 76 RON – Valoarea TVA
- 100 buc * 0,5 RON/buc = 50 RON – valoarea garantiei
- TOTAL 526 RON
Nu te teme, iti vei recapata valoarea garantiei in momentul vanzarii produselor (citeste in continuare articolul).
3. Expunerea la raft a produselor cu garantie
Pentru produsele cu ambalaj purtator de garantie, valoarea garantiei trebuie afisata explicit si separat de costul produsului la raft. In plus, cum exista o perioada de ajustare de 13 luni in care produsele fara garantie inca mai pot fi comercializate, se poate ca acelasi produs sa aiba doua preturi la raft: unul cu garantie si unul fara garantie.
Spre exemplu, daca din bautura racoritoare X mentionata anterior comercializati atat unitati in ambalaj fara garantie (pret de vanzare 5 RON) cat si unitati in ambalaj cu garantie (pret de vanzare 5 RON + 0.5 RON garantie) ambele unitati vor fi afisate la raft cu preturi distincte.
4. Vanzarea produselor cu garantie
Pentru a putea diferentia intre produse in ambalaj cu garantie si cele fara garantie, ambalajele cu garantie vor avea coduri de bare diferite. Asigura-te ca ai casa de marcat pregatita sa recunoasca noile coduri de bare, si sa contabilizeze si afiseze distinct garantia pe bonul de casa.
5. Preluarea ambalajelor
Preluarea ambalajelor se poate face manual sau automat, iar mai multe detalii despre avantajele si dezavantajele fiecarui tip de colectare poti citi in acest articol
- are aplicat, vizibil si lizibil marcajul care indică apartenența la SGR, respectiv simbolul reprezentativ și codul de bare specific
- ambalajul este returnat întreg, nu este degradat sau deformat (ambalajele din PET nu sunt turtite, sticlele nu sunt sparte)
- ambalajul este golit în întregime de conținut;
- este returnat în termen de maximum 24 de luni de la încetarea introducerii pe piață de către producător a produsului respectiv (mai e mult pana departe)
Kolecto te ajuta sa identifici ambalajele eligibile prin validarea apartenentei lor la SGR pe baza codului de bare de pe ambalaj. Ramane ca tu sa verifici ca si celelalte conditii mentionate mai sus sunt indeplinite.
Va trebui de asemenea sa restitui consumatorilor valoarea intreaga a garanției la momentul returnării ambalajelor SGR sub una din urmatoarele forme:
- cash (doar in cadrul punctelor de returnare manuala)
- voucher fizic sau electronic (care de asemenea poate fi preschimbat in cash sau folosit in cadrul magazinului);
- transfer bancar doar la la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant;
Kolecto iti pune la dispozitie returnarea garantiei catre consumator sub forma de voucher care poate fi folosit la tine in magazin, pentru ca tu sa poti maximiza veniturile obtinute din SGR.
- 65% pentru anul 2024
- 80% pentru anul 2025
- 90% incepand cu anul 2026
6. Depoziteaza ambalajelor colectate
Din momentul preluarii ambalajelor in punctul de returnare pe care l-ati organizat aveti obligatia sa protejati ambalajele SGR preluate impotriva deteriorării, furtului si a altor situatii similare, pana la preluarea acestora de catre administratorul SGR.
Nu turtiti ambalajele!
7. Predarea ambalajelor
Administratorul SGR (si nu comerciantul) este proprietarul ambalajelor SGR returnate în cadrul punctelor de returnare. Comerciantul care a organizat punctul de returnare are obligatia sa permita exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia.
Desi inca nu se cunoaste periodicitatea cu care ambalajele vor fi ridicate, administratorul are obligatia de a prelua ambalajele SGR de la punctele de returnare cu o frecventa si intr-o maniera care sa nu perturbe buna functionare a comerciantilor, conform contractului semnat intre administratorul SGR si comerciant. Un comerciant poate solicita administratorului SGR ridicarea ambalajelor inainte de termenul agreat contractual, daca are minim 3 saci gata de preluat. Cel mai probabil ridicarea ambalajelor se va face pe baza unui proces verbal de predare-primire, insa acest aspect nu este definitivat. Ambalajele preluate vor fi transportate la centre de sortare si numarare.
Pentru a chema transportatorul cand aveti numarul minim de ambalaje trebuie sa completati acest formular si sa il trimiteti pe email la colectare@returosgr.ro
De asemenea, puteti transporta dumneavoastra ambalajele la centrele de numarare dar doar cu acordul prealabil al RetuRo,
8. Re-numararea ambalajelor colectate manual
Ambalajele preluate in puncte de returnare manuale vor fi transportate la centre de sortare si numarare pentru re-verificarea in baza codului de bare a apartenentei ambalajelor la sistemul de garantie-returnare si stabilirea numarului final de de unităti de ambalaje SGR preluate de la punctele de returnare .
Diferente intre numarul de ambalaje determinat in cadrul punctelor de returnare si numarul de ambalaje validat in cadrul centrelor de numarare pot aparea din cauza eroarii umane (spre exemplu au fost preluate ambalaje ineligibile sau care nu respectau conditiile de preluare). Din acest motiv este bine sa aveti o gestiune a numarului de ambalaje preluate in cadrul magazinului, pentru a putea compara cu numarul de ambalaje validate in centrul de numarare, si pentru a putea contesta diferentele majore catre administratorul SGR.
Kolecto pune la dispozitia ta o astfel de gestiune, care sa te ajute sa reconciliezi eventualele discrepante.
9. Raportarea colectarilor facute
Comerciantii care organizeaza puncte de returnare sunt obligati sa tina o evidenta a numarului total al ambalajelor SGR care i-au fost returnate, defalcat pe tip de material si volum, precum ti evidența garanțiilor platite celor care restituie ambalajele, respectiv incasate de la administratorul SGR. Pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si a garanțiilor aferente acestora, comerciantii sunt obligati sa foloseasca programul informatic pus la dispoziție online de către administratorul SGR, si sa faca raportarile sub formatul cerut de catre administratorul SGR.
Kolecto genereaza si pune la dispozitia utilizatorilor sai toate rapoartele necesare referitoare la ambalajele colectate si garantiile restituite, pentru ca tu sa te asiguri de conformarea cu nevoile de raportare si pentru a te asigura ca iti recuperezi garantia si tariful de gestionare cat mai complet si mai repede cu putinta.
10. Recuperarea garantiei si a tarifului de gestiune
In baza raportarilor efectuate catre administratorul SGR, acesta va achita prin transfer bancar operatorilor punctelor de returnare contravaloarea garantiei si tariful de gestionare pentru ambalajele preluate in cadrul punctelor de returnare. Periodicitatea cu care se vor face aceste plati nu a fost stabilita. Valoarea tarifului de gestionare variaza in functie de modalitatea de preluare a ambalajelor SGR returnate (manuală sau automata), de materialul ambalajelor si de volumul lor. Desi valoarea tarifului de gestionare nu a fost stabilita, valorile propuse prin proiect de hotarare sunt cele de mai jos:
Valorile sunt exprimate in RON/unitate de ambalaj
In incheiere
Siteul nostru va pune la dispozitie informatiile din acest site web in scop informativ general si, desi se incearca pe cat posibil ca la publicarea lor pe site toate informatiile sa fie exacte, nu garanteaza exactitatea lor la un moment dat. Kolecto nu este in niciun fel asociat administratorului Sistemului de Garantie-Returnare RetuRo Sistem de Garantie Returnare SA.